AВТО - ВИДИН
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

ШПЕР и Ванос за БМВ-нце

Go down

ШПЕР и Ванос за БМВ-нце Empty ШПЕР и Ванос за БМВ-нце

Писане  Huku Сря Ное 12, 2008 6:14 am

Ванос/двоен Ванос.
Ванос и двоен Ванос (двоен
променлив контрол на разпределителния вал) значително подобряват
кривата на въртящия момент на двигателя. Особеността на Ванос и двоен
Ванос е, че се влияят от положението на педала за газта, регулирайки
положението на двата разпределителни вала, много прецизно. Резултатът е
още по-голям въртящ момент при ниски скорости и много добро представяне
при високи обороти. Намаляването на неизгорелите остатъчни газове
подобрява работата на празен ход. Специални контролни схеми за
подгряващата фаза подобряват работата на катализатора. Електронната
система на мотора (DME) е отговорна за контрола на Ванос и двоен Ванос.

ШПЕР

Какво представлява:

Диференциалите
с повишено триене (на английски Limited Slip Differential на кратко
LSD) са най-често фрикционни, наричат се така защото между планетните
зъбни колела (тея в който се забиват полуваловете към гумите) и
касетата на диференциала има два диска който са абразивни... при
движение направо скоростта на въртене (при идеални пътни условия и
еднакви гуми) на двете планетни колела, и касетата, е еднаква... когато
автомобила се движи в завой, колелото което е от вътрешната страна на
завоя изминава по-малък път следователно скоростта на въртене му е
по-малка в сравнение с това от външата страна на завоя. Разликата м/у
скоростта на въртене на вътрешното колело и касетата на диференциала е
същата каквато е и м/у външното колело и касетата (ако няма приплъзване
в гумите) с тая разлика че едната е със знак "-" а другата със знак "+"
спрямо скоростта на въртене на касетата!
Тогава започва да се
появява триене м/у фрикционните дискове (който са със шлици и са
неподвижни спрямо планетното колело и полуоската и подвижни спрямо
касетата на диференциала) и касетата на диференциала предизвикващо сили
който се стремят да изравнят скоростите на въртене на планетите и
касетата. Когато едното колело се опитва да увеличи или намали
скоростта си (примерно в завой) трябва първо да преодолее силите на
триене м/у фрикционните дискове и касетата.

Ето и най-просто обяснение

Как работи:

Представете
си че колата е във въздуха на подемник, двигателя работи и е включена
първа предавка на скоростната кутия. Двете колела се въртят с еднаква
скорост бавно например с 20 оборота в минута.
При нормалния отворен
диференциал прилагайки минимална сила върху едното от колелата даречем
10 N (това са стойности само за примера и може да са далеч от реалните)
то ще забави скоростта си на въртене от 20 оборота на 10.... тогава
другото колело ще повиши скоростта си с 10 оборота и ще се завърти с
30. ако приложите 20 N ще спрете колелото и другото ще се върти със
скорост 20+20=40 оборота. Представете си че някой от другата страна
приложи сила 10 N на въртящото се сводобно колело... тогава ще усетите
че колелото което държите се опитва да се завърти като силата с която
го държите неподвижно се е повишила от 20 N на 30 N - точно толкова
колкото е приложена на другото колело. А ако не успеете да приложите
сила от 30 N а си остане първата приложена сила от 20 N то тогава
колелото ще започне да се върти със скорост 10 оборота а другото ще се
върти с 30 оборота.......именно това прави LSD !!!
При LSD 25 % чрез тези фрикционни дискове става следното:
Колата
пак е във въздуха пак на първа скорост представете си че можете да
приложите 100 N сила и тя ще е достатъчна за да спрете въртенето на
колелото... е да ама шпер-а е 25% и всеедно от другата страна на
свободно въртящото се колело седи някои и прилага 25 N сила... тогава
вие няма да може да удържите 125 N и колелото ще започне да се
върти.... Wink
Разбира се в реалността нещата са много по-сложни...
там важна роля играят въртящият момент на двигателя, предаван от
скоростната кутия на главното предаване и от там на диференциала, в
сложни зависимости с коефициентите на цепление с пътната настилка, на
съпротивление от търкаляне и още доста неща които не знам кой ги е
открил и измислил ама е бил ненормален muhihihihi
Предимства и недостатъци:
Държа да отбележа, че предимствата и недостатъците са различни в зависимост от гледната точка на различните хора.
Може написаното от мен да не е безпристрастно по обесними причини muhihihihi

Предимства:

- На първо место е това, че в трудна ситуация шпер-а е много ценен,
помага при движение в сняг, кал и при лоши пътни условия.
-
Наличието на шпер прави колата много по-палава и създава много ФЪН....
изключително важен за дрифтове. В комбинация с достатъчно мощност на
двигателя, контрола в/у колата при движение с "вратите настрани" е
детска игра...но за "напреднали" muhihihihi .
- Подобрява много
старт-а при Драг... може да сложи мощността на двигателя, до два пъти
по-добре на асфалта, отколкото отворения диференциал.
- И не на
последно място по важност е възможността за обратен завой на тясно
место без маневри и завъртане на 360 градуса м/у колонките за гориво на
бензиностанция muhihihihi



Недостатъци:

-
Влошава управлението на автомобила, като при хлъзгава настилка е доста
силно проявено. В комбинация с невнимателно шофиране и неопитен шофьор
резултатите могат да бъдат пагубни за целостта на автомобила и здравето
на пътниците.
- Недопустимо е движението на автомобила с различни размери гуми на водещите колела
- Изисква честа смяна на маслото и употребяване на специално. Особенно когато се "използва по предназначение" muhihihihi


-
След определен пробег километри, в зависимост от режима на работа и
качествата на използваните масла, фрикционните дискове се износват и
постепенно процента на LSD намалява, ефективността - също!

Дoпълнителна информация:

- Възможно е преработване на диференциала така че да му се повиши
процента на разпределяне на въртящия момент. Това става чрез
допълнителни дискове или премахване на старите дискове от шпер касетата
и поставане на нови с по-голяма дебелина и грапавост.
- Не е възможно от отворен диференциал да се направи шпер с изключение на някои по специални случай!
- Не е възможно промяната на предавателното число на шпер с изключение на някои по специални случай!



Заключение:
Ако
се наслаждаваш на по спортно шофиране, влече те екстремното каране по
завой, планини, поляни, градинки и желаш да се движиш по нестандартен
начин по пътищата - нужен ти е шпер Exclamation
Ако те е страх да
шофираш кола със задно предаване през зимата и за тебе това е свързано
със неприятни моменти и при всяко подаване на газ настръхваш....... -
дай шанс на някои който търси тези неща да ги изпита със шпер-а от твоя
автомобил Laughing

Надявам се да съм го обеснил по достъпен
начин и предполагам че може да има някой неточности но държа да
отбележа, че не съм професионалист за да обесня всичко и това което съм
написал е плод на личния ми опит, труд и интерес.
По-важните неща които съм чел,знам и видял ги събрах в тази тема.

П.С.
Има и още доста който съм разбрал на практика но те се дължат на
големия ми опит в опустошването на този рядък и така желан от
автомобилните ентусиасти възел от силовото предаване на автомобила
muhihihihi




www.tuning.bg angel
Huku
Huku
ITAL Mania Vidin
ITAL Mania Vidin

Брой мнения : 2273
Age : 37
Местожителство : София
Професия : CAPO DI TUTTI CAPI
Регистриран на : 30.03.2008

http://www.auto-vidin.com

Върнете се в началото Go down

Върнете се в началото


 
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите