Какво трябва да направим преди зимата
AВТО - ВИДИН :: Авто Мото :: Справочник
Страница 1 от 1
Какво трябва да направим преди зимата
1. Масла - убедете се, че маслата, с които са заредени двигателят и
скоростната ви кутия отговарят на изискванията на автомобила и на
сезона. Задават се по-ниски температури - гъстите масла стават още
по-гъсти, често не си вършат работата. Имал съм случаи, когато заради
гъсто масло не могат да се сменят предавките.
2. Охаладителна система - добре е да се провери за течове и да се
отстранят. За зимата е необходимо тя да е заредена с антифриз. Ако не е
нов или не сте сигурни в качествата му, сменете го. Препоръчвам
(готов/разреден) Приста ойл (около 2лв. за литър). По-добре разреден,
отколкото да си играете с концентрат. Не забравяйте, че концентратът
трябва да се разрежда с дестилирана вода (за да не се образува котлен
камък), а тя е по 60-70ст. литъра. Остава ви само играчката. Защо е
необходимо антифризът да се сменя на всеки 3 години - ами защото той
освен охлаждаща, има и смазваща и антикорозионна функции за
охладителната система. Както маслото с времето губи част от вискозитета
си, така и антифризът! НЕ КАРАЙТЕ само с концентрат - освен, че ен
охлажда добре през лятото, е и много "силен" и разяжда охладителната
система.
3. Спирачна уредба - проверете дисковете, накладките и нивото на
спирачната течност, както и да няма течове или напукани мъркучи.
Знаете, че зимата НЕ СЕ опъва ръчна спирачка, особено ако колата стои
на улицата, защото въжето и накладките малко или много са влажни (дори
и от конденз), замръзват и залепват здраво!
4. Акумулатор - проверете гъстотата на електролита, нивото му и
заредеността. Премерете и зарядният ток на генератора, както и работата
на релето. Тези услуги са безплатни при всеки акумулаторджия и стават
за 10мин. Аз ползвам MonBat необслужваем с повишен пусков ток и съм
много доволен.
5. Гуми - добре е зимата да се кара със зимни гуми, ама нали не ни
стигат парите, може и с всесезонни (нека някои да не ми обясняват, че
такива НЯМА, ами да си прочетат литературата на заводите-производители
на гуми). Грайфер под 3мм не играе никаква роля на хлъзгаво (желателно
е да е поне 5мм)! Освен това - прегледайте да няма пукнатини , да няма
"фуски", и да не е много стар каучука, защото при спиране се рони и
става като лагерче между гумата и пътя! Добре е да са 4 еднакви гуми,
но поне предните 2 е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО да са добри и еднакви по размер и
шарка. Налягането също трябва да отговаря на предписанията за гумата.
Ако са втора ръка - да не са по-стари от 3 години.
6. Парното - трябва да работи! Иначе е много кофти...
7. Ходовата част също е добре да се попретегне, за да няма неприятни изненади.
8. Гориво - ако е бензин, няма проблеми! Ако е дизел - карайте с
качествена нафта (само LukOil), за да не замръзне някъде по пътя (за
бензина важи също - само ЛукОйл)... Някои слагат по малко бензин в
нафтата, но не е много препоръчително. Най-важното е - имайте винаги
достатъчен запас от гориво!!! Дори и да ви се повреди нещо колата на
пътя и да не можете сам да се оправите, поне да не умрете от студ
(както аз закъсах с един Голф на магистралата. Наложи се да спим цяла
нощ в колата. Добре, че имаше нафта, та парното работеше непрекъснато.
Иначе да сме умряли от студ!). Ако карате на газ - добре е студена
колата да се пали на бензин. Макар че има и много съвременни газови
инсталации, които сами преценяват.
9. Запалителна система - проверете кабелите, дистрибутора,
бобината, свещите, чукчето (или електронното запалване). На дизели -
проверете дали работят всички подгревни свещи, защото лятото може и без
тях, но зимата...
10. Оправете си и ръждите. Ако не с друго, поне с една шкурка ги изтъркайте и ги намажете с преобразовател. ПОМАГА!
11. Стартерът и генераторът също трябва да са изрядни!
12. Светлините - също!
13. Много е неприятно да ви замръзне водата в казанчето за
чистачките! Затова препоръчвам - концентрат за чистачки. В момента в
Метро има нелоши и не са скъпи. 1:1 или 2:1 се разрежда в зависимост от
температурата.
14. Против замръзване на ключалките пък (много гадно - стоиш на
студа и не можеш да си влезеш в колата, а закъсняваш) препоръчвам пак
от Метро едно малко шишенце (забравих му името - бяло със сини надписи)
за ключалки.
15. А за да не ви залепнат от студа вратите за гумените уплътнения
- почистете добре с вода уплътненията, след което ги намажете с течен
парафин - има го във всяка аптека и е стотинки...
16. Добре е също така зимата (а и не само) да имате в багажника си
здраво въже и кабели за ток (и 5л. тубичка с гориво). Защото ако се
наложи да ги ползвате, не само, че трябва да търсите колега да помага,
но и той трябва да има такива и желание да ви услужи, иначе шансовете
ви да се оправите са доста ниски.
17. Вериги - не тръгвайте на път без тях - може да ви потрябват!
Трябва да са съобразени с размера на гумата, да са с добра шарка. Не се
карат с повече от 40км/ч, не се качват на бордюри, не се карат по
асфалт или паваж - само по сняг - мин. 5-6см!!! Трябва винаги да са
максимално ОПЪНАТИ, а не да "дрънкат"! В Метро (отново) има различни
модели и са най-изгодни.
18. В багажника също така е желателно да се намират и: лопатка за
сняг, стъргалка за стъкла, четка за сняг, тубичка 5л. за гориво
(пожелание и шпрей против замръзване на стъклата). Отново всичко се
намира в Метро, не е лошо качество и е на добра цена. Не е зле и едно
дебело одеало да имате...
19. Новите чистачки определено помагат - 4,80лв. в Метро има едни,
доста са добри... Поне аз съм много доволен - кара вече над 2г. без
проблем.
20. НАЙ-ВАЖНОТО: НЕ БЪДЕТЕ САМОУВЕРЕНИ, НЕ СЕ НАДЦЕНЯВАЙТЕ И НЕ
ПОДЦЕНЯВАЙТЕ ПЪТЯ!!! ТОЙ Е ВАШ ПРИЯТЕЛ И ВАШИЯТ НАЙ-ГОЛЯМ ВРАГ И КОШМАР
(особено в БГ)...
21. НЕ НА ПОСЛЕДНО МЯСТО ИСКАМ ДА ВИ ПОМОЛЯ - БЪДЕТЕ ПО-ТОЛЕРАНТНИ
НА ПЪТЯ!!! ОСОБЕНО ПРЕЗ ЗИМАТА. НА НИКОГО НЕ Е ЛЕСНО В ТЕЗИ УСЛОВИЯ,
НЕЗАВИСИМО КАКВО КАРА. Така че, задържайте нервите и ограничавайте
отрицателните емоции на пътя - те са много лош съветник! И не
забравяйте, че ако се ядосвате на някой за нещо на пътя, това няма да
помогне, а и няма гаранция, че в следващия момент и вие няма да се
озовете в такава ситуация. Затова - проявявайте повече разбиране и
търпение. Пътят не е състезателна писта, особено през зимата. (Е,
по-скоро прилича на пързалка за бобслей, но това е др. тема...)
******************************************************************
И ОЩЕ НЕЩО:
1. Направете си "сухи тренировки" преди да е паднал снега - сложете
2-3 пъти веригите, за да сте сигурни, че можете да ги монтирате
правилно и бързо! А не да гледате като индианец компютър, ако някъде по
пътя ви засрещне сняг и се наложи да слагате вериги!
2. НЕ НАТОВАРВАЙТЕ електро-консуматорите в автомобила, ако не е
необходимо. Това ще рече - ако вече е достатъчно топло в колата, не
набузвайте излично парното! Ако задното стъкло вече не е запотено -
изключете му реотаните! Ако няма нужда от фарове - не ги изключвайте.
Други допълнително монтирани електо-консуматори ползвайте само по
предназначение и САМО доколкото е необходимо! НЕ разхищавайте
електоенергията в автомобила - НАЙ-ВЕЧЕ важи за зимата! Някой ще каже -
"защо, нали няма електромер?!". ДА но и без това зимата се консумира
повече ток в колата, а и поради карането с ниска скорост и на ниски
обороти, "производството" на ток е по-малко. И поради ниските
температури акумулаторът и генераторът се натоварват допълнително.
3. Пак да кажа за ръчната - забравете я зимата!Или я дъпрайте по честичко.
скоростната ви кутия отговарят на изискванията на автомобила и на
сезона. Задават се по-ниски температури - гъстите масла стават още
по-гъсти, често не си вършат работата. Имал съм случаи, когато заради
гъсто масло не могат да се сменят предавките.
2. Охаладителна система - добре е да се провери за течове и да се
отстранят. За зимата е необходимо тя да е заредена с антифриз. Ако не е
нов или не сте сигурни в качествата му, сменете го. Препоръчвам
(готов/разреден) Приста ойл (около 2лв. за литър). По-добре разреден,
отколкото да си играете с концентрат. Не забравяйте, че концентратът
трябва да се разрежда с дестилирана вода (за да не се образува котлен
камък), а тя е по 60-70ст. литъра. Остава ви само играчката. Защо е
необходимо антифризът да се сменя на всеки 3 години - ами защото той
освен охлаждаща, има и смазваща и антикорозионна функции за
охладителната система. Както маслото с времето губи част от вискозитета
си, така и антифризът! НЕ КАРАЙТЕ само с концентрат - освен, че ен
охлажда добре през лятото, е и много "силен" и разяжда охладителната
система.
3. Спирачна уредба - проверете дисковете, накладките и нивото на
спирачната течност, както и да няма течове или напукани мъркучи.
Знаете, че зимата НЕ СЕ опъва ръчна спирачка, особено ако колата стои
на улицата, защото въжето и накладките малко или много са влажни (дори
и от конденз), замръзват и залепват здраво!
4. Акумулатор - проверете гъстотата на електролита, нивото му и
заредеността. Премерете и зарядният ток на генератора, както и работата
на релето. Тези услуги са безплатни при всеки акумулаторджия и стават
за 10мин. Аз ползвам MonBat необслужваем с повишен пусков ток и съм
много доволен.
5. Гуми - добре е зимата да се кара със зимни гуми, ама нали не ни
стигат парите, може и с всесезонни (нека някои да не ми обясняват, че
такива НЯМА, ами да си прочетат литературата на заводите-производители
на гуми). Грайфер под 3мм не играе никаква роля на хлъзгаво (желателно
е да е поне 5мм)! Освен това - прегледайте да няма пукнатини , да няма
"фуски", и да не е много стар каучука, защото при спиране се рони и
става като лагерче между гумата и пътя! Добре е да са 4 еднакви гуми,
но поне предните 2 е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО да са добри и еднакви по размер и
шарка. Налягането също трябва да отговаря на предписанията за гумата.
Ако са втора ръка - да не са по-стари от 3 години.
6. Парното - трябва да работи! Иначе е много кофти...
7. Ходовата част също е добре да се попретегне, за да няма неприятни изненади.
8. Гориво - ако е бензин, няма проблеми! Ако е дизел - карайте с
качествена нафта (само LukOil), за да не замръзне някъде по пътя (за
бензина важи също - само ЛукОйл)... Някои слагат по малко бензин в
нафтата, но не е много препоръчително. Най-важното е - имайте винаги
достатъчен запас от гориво!!! Дори и да ви се повреди нещо колата на
пътя и да не можете сам да се оправите, поне да не умрете от студ
(както аз закъсах с един Голф на магистралата. Наложи се да спим цяла
нощ в колата. Добре, че имаше нафта, та парното работеше непрекъснато.
Иначе да сме умряли от студ!). Ако карате на газ - добре е студена
колата да се пали на бензин. Макар че има и много съвременни газови
инсталации, които сами преценяват.
9. Запалителна система - проверете кабелите, дистрибутора,
бобината, свещите, чукчето (или електронното запалване). На дизели -
проверете дали работят всички подгревни свещи, защото лятото може и без
тях, но зимата...
10. Оправете си и ръждите. Ако не с друго, поне с една шкурка ги изтъркайте и ги намажете с преобразовател. ПОМАГА!
11. Стартерът и генераторът също трябва да са изрядни!
12. Светлините - също!
13. Много е неприятно да ви замръзне водата в казанчето за
чистачките! Затова препоръчвам - концентрат за чистачки. В момента в
Метро има нелоши и не са скъпи. 1:1 или 2:1 се разрежда в зависимост от
температурата.
14. Против замръзване на ключалките пък (много гадно - стоиш на
студа и не можеш да си влезеш в колата, а закъсняваш) препоръчвам пак
от Метро едно малко шишенце (забравих му името - бяло със сини надписи)
за ключалки.
15. А за да не ви залепнат от студа вратите за гумените уплътнения
- почистете добре с вода уплътненията, след което ги намажете с течен
парафин - има го във всяка аптека и е стотинки...
16. Добре е също така зимата (а и не само) да имате в багажника си
здраво въже и кабели за ток (и 5л. тубичка с гориво). Защото ако се
наложи да ги ползвате, не само, че трябва да търсите колега да помага,
но и той трябва да има такива и желание да ви услужи, иначе шансовете
ви да се оправите са доста ниски.
17. Вериги - не тръгвайте на път без тях - може да ви потрябват!
Трябва да са съобразени с размера на гумата, да са с добра шарка. Не се
карат с повече от 40км/ч, не се качват на бордюри, не се карат по
асфалт или паваж - само по сняг - мин. 5-6см!!! Трябва винаги да са
максимално ОПЪНАТИ, а не да "дрънкат"! В Метро (отново) има различни
модели и са най-изгодни.
18. В багажника също така е желателно да се намират и: лопатка за
сняг, стъргалка за стъкла, четка за сняг, тубичка 5л. за гориво
(пожелание и шпрей против замръзване на стъклата). Отново всичко се
намира в Метро, не е лошо качество и е на добра цена. Не е зле и едно
дебело одеало да имате...
19. Новите чистачки определено помагат - 4,80лв. в Метро има едни,
доста са добри... Поне аз съм много доволен - кара вече над 2г. без
проблем.
20. НАЙ-ВАЖНОТО: НЕ БЪДЕТЕ САМОУВЕРЕНИ, НЕ СЕ НАДЦЕНЯВАЙТЕ И НЕ
ПОДЦЕНЯВАЙТЕ ПЪТЯ!!! ТОЙ Е ВАШ ПРИЯТЕЛ И ВАШИЯТ НАЙ-ГОЛЯМ ВРАГ И КОШМАР
(особено в БГ)...
21. НЕ НА ПОСЛЕДНО МЯСТО ИСКАМ ДА ВИ ПОМОЛЯ - БЪДЕТЕ ПО-ТОЛЕРАНТНИ
НА ПЪТЯ!!! ОСОБЕНО ПРЕЗ ЗИМАТА. НА НИКОГО НЕ Е ЛЕСНО В ТЕЗИ УСЛОВИЯ,
НЕЗАВИСИМО КАКВО КАРА. Така че, задържайте нервите и ограничавайте
отрицателните емоции на пътя - те са много лош съветник! И не
забравяйте, че ако се ядосвате на някой за нещо на пътя, това няма да
помогне, а и няма гаранция, че в следващия момент и вие няма да се
озовете в такава ситуация. Затова - проявявайте повече разбиране и
търпение. Пътят не е състезателна писта, особено през зимата. (Е,
по-скоро прилича на пързалка за бобслей, но това е др. тема...)
******************************************************************
И ОЩЕ НЕЩО:
1. Направете си "сухи тренировки" преди да е паднал снега - сложете
2-3 пъти веригите, за да сте сигурни, че можете да ги монтирате
правилно и бързо! А не да гледате като индианец компютър, ако някъде по
пътя ви засрещне сняг и се наложи да слагате вериги!
2. НЕ НАТОВАРВАЙТЕ електро-консуматорите в автомобила, ако не е
необходимо. Това ще рече - ако вече е достатъчно топло в колата, не
набузвайте излично парното! Ако задното стъкло вече не е запотено -
изключете му реотаните! Ако няма нужда от фарове - не ги изключвайте.
Други допълнително монтирани електо-консуматори ползвайте само по
предназначение и САМО доколкото е необходимо! НЕ разхищавайте
електоенергията в автомобила - НАЙ-ВЕЧЕ важи за зимата! Някой ще каже -
"защо, нали няма електромер?!". ДА но и без това зимата се консумира
повече ток в колата, а и поради карането с ниска скорост и на ниски
обороти, "производството" на ток е по-малко. И поради ниските
температури акумулаторът и генераторът се натоварват допълнително.
3. Пак да кажа за ръчната - забравете я зимата!Или я дъпрайте по честичко.
AВТО - ВИДИН :: Авто Мото :: Справочник
Страница 1 от 1
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите
|
|